کد مطلب:276908 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:132

آیا زوراء نام بغداد است؟
آنچه از این حدیث استفاده می شود این است كه: «زوراء» نام (بغداد) است، ولی از برخی اخبار دیگر چنین فهمیده می شود كه (زوراء) نام «ری» یعنی: تهران است، زیرا:



[ صفحه 229]



مرحوم كلینی در «روضه ی كافی» از معاویة بن وهب روایت كرده است كه یك وقتی امام صادق علیه السلام به شعر (ابن عقبه) مثل آورد كه گفته است:



و تنحر بالزوراء منهم لدی الضحی

ثمانون ألفا مثل ما ینحر البدن



و در هنگام ظهر در «زوراء» هشتاد هزار تن از آنها چون شتر قربانی می شوند و در روایت دیگری بجای كلمه «البدن» «البزل» (كه به معنای شتر قوی است) آمده است.

«ثم قال لی: تعرف الزوراء؟

قال: قلت جعلت فداك یقولون انها بغداد

قال: لا ثم قال علیه السلام دخلت الری؟

قلت: نعم

قال أتیت سوق الدواب؟

قلت نعم،

قال: رأیت الجبل الأسود عن یمین الطریق؟ تلك الزوراء، یقتل فیها ثمانون ألفا، منهم ثمانون رجلا من ولد فلان كلهم یصلح للخلافة

قلت: و من یقتلهم جعلت فداك؟

قال: یقتلهم أولاد العجم».

سپس به من فرمود: زوراء را می شناسی؟ می گوید: من عرض كردم: فدایت شوم! می گویند: زوراء همان بغداد است، فرمود: نه، سپس فرمود: آیا به «ری» رفته ای عرض كردم: آری، فرمود: آن كوه سیاه را كه در طرف راست جاده قرار دارد دیده ای؟ همان زوراء است كه هشتاد هزار نفر از ایشان كه هشتاد نفرشان از فرزندان فلان هستند و همگی آنها شایسته ی خلافت می باشند در آنجا كشته می شوند، عرض كردم: من به فدایت گردم چه كسی آنها را می كشد؟

فرمود: (یقتلهم اولادالعجم): فرزندان عجم آنان را می كشند. [1] .

هم چنین در كتاب «مجمع البحرین» در ماده ی (زور) حدیث مذكور را به همین صورت نقل كرده و گفته است:



[ صفحه 330]



«و الزوراء فی شعر ابن عقبه -هو جبل بالری، یقتل منهم، ثمانون ألفا من ولد فلان كلهم یصلح للخلافة یقتلهم أولاد العجم - كذا مروی عن الصادق علیه السلام و ربما كان ذلك فی دولة القائم علیه السلام».

«زوراء» در شعر ابن عقبه، نام كوه «ری» است كه در آن هشتاد هزار نفر از فرزندان فلان كه همگی شایستگی خلافت و رهبری دارند، كشته می شوند (و اولاد عجم) آنها را می كشند این چنین از امام صادق علیه السلام روایت شده و شاید این جریان در زمان حضرت قائم علیه السلام اتفاق بیفتد.

و همچنین در كتاب «غیبت نعمانی» در روایتی از كعب الاحبار نقل كرده است كه:

حضرت قائم علیه السلام از نسل علی علیه السلام است و غیبتی مانند غیبت یوسف و رجعتی مانند رجعت عیسی بن مریم دارد.

(ثم یظهر بعد غیبته مع طلوع النجم الأحمر و خراب الزوراء و هی الری، و خسف المزورة، و هی بغداد، و خروج السفیانی، و حرب ولد العباس مع فتیان أرمینیة و آذربایجان).

سپس بعد از آنكه مدتی غایب شده باشد ظاهر می شود در وقتی كه ستاره ی سرخ طلوع كرده و زوراء، كه شهر ری می باشد ویران شده و مزوره كه بغداد است فرو رفته، و سفیانی خروج نموده، و میان فرزندان عباس، و جوانان ارمنیه و آذربایجان، جنگ درگرفته باشد). [2] .

از این احادیث، فهمیده می شود كه: زوراء نام «ری» و مراد (تهران) امروز است، ولی بر اساس روایت دیگری كه از مرحوم علامه مجلسی اعلی الله مقامه درباره ی نام تهران از امام صادق علیه السلام نقل شده و هم تحقیقی كه آن مرحوم در كتاب «مرآت العقول» پیرامون كلمه ی زوراء بعمل آورده است بطور قطع می توان گفت: كه زوراء نام بغداد است نه نام تهران.


[1] روضه ي كافي: ص 177 حديث 198.

[2] غيبت نعماني ص 145 و 147.